Vellykket jubileumsfeiring på Toppen

12/6/2024

Hver gang vi møtes, har vi det bra.. Veldig bra! Alt stemte da vi feiret oss selv lørdag 8. juni. Været, stemningen og de fine folkene var akkurat det vi ønsket oss!

Vi rakk å pusse opp tre stuer i det ærverdige Tårnbygget før gjestene kom, og det var ekstra stas å starte med kaffeslabberas der. Magne Pettersen og Stig Nilsen hadde mange minner fra tiden på Toppen.

Gjestene våre var tidligere ansatte, tidligere elever, nåværende ansatte, tidligere og nåværende representanter fra styret, representanter fra Venner av Toppen, samt ordføreren. Mange fine ord ble sagt og historien våres fra 1899 til i dag ble formidlet fra ulike ståsted og perspektiver.

Vi takker Comfort Mosjøen, Vefsn kommune og Venner av Toppen for gaver og oppmerksomhet. Det setter vi utrolig stor pris på.

Det er alltid så trivelig å treffes igjen! Og det var mange generasjoner og god aldersspredning blant gjestene som var med på feiringen. Den eldste eleven var Åse Floa Steinrud (97 år), som alltid har vært en aktiv deltaker i lokalsamfunnet og støttet oss i alle år. Det var en ære å ha henne som gjest under feiringen. Hun er virkelig ei flott dame!

Vår gave til de fantastiske gjestene var selvfølgelig kulturelt og Nord-Norsk. Bodø-bandet ELSK var med på hele festen fra middag til slutt. Trommisen, Fredrik Nordvik har vært både elev og stipendiat hos oss, og vokalist Aleksander Torsvik Emilsen har en mamma som har gått hos oss. Hun var selvsagt tilstede. Konserten var helt fantastisk, som forventet. De spilte tross alt for dronningen tidligere i uka.

Tidligere elev Åshild Sveen Gussgaard var elev på Vefsn Folkehøgskole Toppen i 19/20 og stipendiat i 20/21. Hun går nå grunnskolelærerutdanning med kunst og håndverk som masterfag.

På Toppen hadde hun blant annet valgfag Strikking, og ble virkelig bitt av

basillen! Hun fikk derfor i oppdrag å designe en Toppen-genser i anledning jubileumsåret.

Mønsteret er inspirert av både moderne og tradisjonelle strikkegensere, og uttrykket håper hun har et snev av begge.

(Mønster kan kjøpes, bare send epost til toppen@vefsnfolkehogskole.no)

Vi på Toppen takker alle som kom og alle som har stått på for at vi skulle få til en fin feiring!