Gi elevene tilleggspoeng for Folkehøgskole!

5/4/2024

To poeng for et år på folkehøgskole er ikke hovedårsaken til at ca 6000 elever søker seg på en folkehøgskole hvert år, men når regjeringa sier at poengene bortfaller, sier de også noe om hva de tenker om folkehøgskolenes plass i opplæringsløpet.

Vi har jobbet hardt i mange år for å vise at vi ikke er en barnehage for voksne.

Ikke fordi barnehage er et negativt ord. Den læringa som foregår i barnehagene er kjempeviktig for menneskelig utvikling og sosiale trening, og sånn sett passerbegrepet oss godt.

Men fordi barnehagebegrepet har vært en latterliggjøring av skoleslaget og en undervurdering av hva elevene faktisk får med seg i ryggsekken videre.

Folkehøgskole er en god investering

Nå som så mange elever faller ut av opplæringsløpet er det viktigere enn noen gang å gi dem det pusterommet de trenger for å rekalibrere kompasset sitt.

Ikke alene på en hybel eller hos mamma og pappa som de kjenner så godt, men sammen med mennesker fra hele landet og verden som de ikke kjenner.

Man tenker best og blir best kjent med seg selv i samhandling med andre som gir nye perspektiver til ting.

Vi har ofte elever som går to år hos oss på Vefsn Folkehøgskole Toppen, fordi det ene året gir veldig mening og de ønsker å bli enda tryggere før de kaster seg ut av flyet med egen fallskjerm.

I et langt-liv-perspektiv er dette en god investering. Denne gjengen må uansett jobbe til de er over 70 for å kunne gå av med pensjon. Når skal de ellers ta de årene hvor de investerer i å finne ut av seg selv?

I tillegg lever vi i en ekstremt polarisert verden. Algoritmene gir oss mer av det vi allerede vet på SoMe. Media må rope høyt med enkle overskrifter for å få klikk. "Deep fake" gjør det vanskelig å tro på det vi faktisk ser med egne øyne, og det er lett å miste fotfestet.

Folkehøgskole er et verdenssamfunn i miniatyr

Her må serberen forklare hvorfor han er russervennlig i Ukraina-invasjonen. Amerikaneren må forklare hvordan Trump kan ha så mange tilhengere og hvorfor abortmotstanden er så stor i et land som vi til stadig liker å sammenligne oss med.

Her går nederlenderen, svensken, islenderen og nordmannen på samme tur og kan reflektere over kulturelle likheter og forskjeller rundt samme bål i Børgefjell.

Her møter nordmenn omvendt rasisme når de reiser sammen på studietur til Sør-Korea og Gambia, og kan drøfte hvordan dette føles, og overføre det til hvordan minoriteter i samfunnslivet ellers kan ha det.

Det er ikke NÅ man skal synes at folkehøgskole er et bortkastet år

Nå skal man tenke at på samme måte som alle har godt av disiplin og lakenstrekk i forsvaret for å bli gode samfunnsborgere, har de også godt av å møte verden som den faktisk er - i trygge rammer på internatskole.

Debriefing sammen med gode folkehøgskoleansatte 24/7 motvirker fordommer og trangsynthet. Da lærer du både om egne følelser og om andres holdninger og vi stiller alltidspørsmål til hvorfor ting er som de er.

Vi gir oss aldri, og vi gir aldri opp!

Vi vet at det vi driver med daglig er viktig for å bygge karakterstyrke og mot til åta gode valg videre i livet.

Vi vet vi hjelper unge til å tørre å ta standpunkt og si sin egen mening.

Vi vet vi leverer fra oss gode medborgere og kloke hoder.

Vi skulle bare ønske at flere visste det. Spesielt de som bestemmer hva som skal satses på framover for å bygge landet!

Les også rektors leserinnlegg i ND Nordnorsk debatt.