Rafting i Auster-Vefsna

20/9/2024

Det er selvfølgelig frivillig å rafte, men de fleste benytter sjansen og kaster seg ut i det. Bare det å få på seg alt utstyret er en liten utfordring i seg selv. Uansett fikk hele skolen en herlig dag, med finvær, god mat og nye opplevelser.

River North ble startet i 2017 av Mariann Sæther og Ron Fischer, to eventyrere som har slått seg ned på Trofors. De har elveguider med lang erfaring og god kjennskap til elva, og det er alltid trygt å rafte med dem.

Vi rafter enten i Svenningelva eller Auster-Vefsna, avhengig av vannstand. Auster-Vefsna er en perfekt elv for rafting. Vi rafta det som kalles «Festivalstrekket», med store og morsomme, men trygge stryk.

Før vi går i flåtene lærer vi om sikkerhet og hvordan vi forholder oss til hverandre på turen ned elva. Du må kunne «lese» elva og planlegge hvordan du skal ta deg nedover, og elevene får en innføring fra guidene om planen før vi drar.

Det viktigste å huske på når du skal rafte er å ha på super- eller ullundertøy under våtdrakta, eventuelt badetøy hvis det er varmt. Så må du huske på at det er sterke krefter i sving, så man må ikke prøve å stå eller utfordre strømmen i elva. Guidene er flinke, så det er helt greit å stole på dem!

Så må du ha med håndkle og tørt tøy så du får skifta etterturen. For du blir nemlig våt..