Halvårskurs på folkehøgskoler

Skrevet av
18/7/2024

Interessen for halvårskurs på folkehøgskole har skutt i været de siste årene. Flere og flere har oppdaget denne muligheten til å kombinere folkehøgskole med andre ting, som for eksempel militæret, reising og studier i utlandet.

Hvilke halvårskurs finnes?

På Vefsn Folkehøgskole Toppen har vi halvårskurs i de fleste linjefag, og det er mulig å velge både høstkurs og vårkurs. Vi ser at mange som skal inn til førstegangstjeneste i januar, tar et halvårskurs fra august til desember. Det er flere grunner til det. Noen har som mål å komme seg i bedre form, og andre ønsker litt mer erfaring med det sosiale. Noen velger også å gå høstkurset Forberedelse til førstegangstjenesten, som har som mål at man skal møte i forsvaret med et lite forsprang.

Hva koster et halvårskurs?

Et halvår på folkehøgskole trenger heller ikke være så dyrt. Prisen avhenger av om linja skal reise på studietur eller ikke i perioden. Om du ønsker å redusere kostnadene, da skal du velge et kurs med rimelige reiser. På Toppen varierer prisene på halvårskurs mellom 51.000.- og 77.000,- kroner. Det er inkludert kost og losji, undervisning og turer. Og du kan søke lån og stipend i Lånekassen på vanlig måte, noe som ikke alle er klar over.

Hvordan søker man på halvårskurs?

For å søke på et halvårskurs kan man gå gjennom skolens hjemmeside eller via fellesportalen folkehogskole.no. Her finner du søknadsskjemaet til skolen. Du vil få svar om du får plass ganske fort, og gjerne samme dagen som du søker. Folkehøgskolene har et innmeldingsgebyr som du må betale for å sikre deg plassen. Etter det er det bare å begynne å glede seg.

Uansett - et halvår på folkehøgskole en liten gavepakke til deg selv, når det kommer til opplevelser og personlig utvikling på kort tid. Et fornuftig valg dersom du trenger å fylle noen måneder med innhold.